Topics

rencam (140) emo (120) friends (113) Bokashi (62) makan2 (56) Rozy Tiger (54) family (43) betty (35) Lulu (29) Budak Asrama (28) books (21) sale (20) umah baru (18) Giant (16) Boo Yong (11) momot (11) Mail Lambung (10) PG journey (10) Sunkiss (10) cikgu (9) PETKNODE (8) AIR ASIA SALE (7) holiday (7) spss (7) PhDJourney (6) Synergi (6) movie (5) bake (4) daging (4) pasta (4) Ramadhan (3) ayam (3) sotong (3)

Search This Blog

Free counters!

Friday 19 October 2012

Kawan vs Skandal vs Disyakki Berskandal....dari kacamata Mamabetty..

As Salam...

Haaa...penuh wall aku dgn isu2 panas skandal2 ni..hahahahhaha.....Hazab betul kawan2 aku nih...pening..pening...yang salah anggap pon ada...baiknya dijelaskan supaya tidak ada yg salah faham..supaya yg keruh dpt dijernihkankan...nak idup kejap je pon...x mahu la sampai ilang kawan kalau betul benda2 ni sebenarnya x berlaku....

Ehh..kenapa tiba2 aku rasa blog ni mcm blog kaunselor rumah tangga ek..haaa..ni la penangan bila suka duduk bercampur gaul dgn geng2 kaunselor rumahtanggan dalam Islam...Takpe..sekali sekala...bercerita sekadar yg ada..berkongsi sekadar yg faham..

Sefahamnya aku mcm nie...kalau kawan...maksudnya kawan la..yg mcm kau dan aku faham...rakan sekerja, rakan sekelas...rakan sepermainan....kawan sama2 pergi mkn..etc..hubungan biasa...boleh bergurau, boleh bercerita...boleh bercalling...kalau xnak berkawan..dok la utan..kan.. Aku rasa..aku ni pon cukup open minded utk memahami perkara2 mudah begini...sbb bila kita bekerja..circle of friends kita mmg ramai..ada lelaki, perempuan dll...Tapi harus diselidik kenapa isu ni naik kan..kenapa ada yg sentap dan ada yg terasa hati..

Aku x tau la org lain..memandangkan semua ada pendapat masing2..tp baiknya aku nyatakan apa yg aku rasa bila aku berdiri sebagai perempuan biasa ...sbb perkara2 mcm ni..aku tgk yg berantam pastu sedih2 mesti golongan perempuan...nak wat mcm mana, wanita ni mmg golongan yg emosi...ala..aku pon sama..ada masa drama airmata boleh tahan juga...Kesnya disini, feelingnya x sama kalau melibatkan org bujang sbb belum ada apa2 ikatan pasti...tapi kalau dia seorang isteri...hhumm...berat la sikit..

Nak cerita sikit..aku ada 2 org kawan lelaki dan perempuan..dan mereka best friend...mmg kamcing ho..pasangan masing2 mengenali antara satu sama lain...jumpa mkn2 kenduri kendara..biasala..tp sepanjang tempoh perkenalan...tak pernah sekali mereka ni bercekau2 pasal isu skandal...Sbb hakikatnya mmg depa bukan skandal...dan mereka x pernah buat apa2 yg boleh menimbulkan syak wasangka org..punyela tertib menjaga pelakuan dan tutur kata...salute aku dgn diaorg..
Kenapa mereka boleh bertahan sebagai bestfren ek?? Pasangan depa x jelesi2 ke? 
Meh aku bgtau....mereka percaya dengan pasangan/kawan masing..
Kenapa percaya? 
Sbb tiada sangsi antara mereka...
Kenapa tiada sangsi? Maksum kah mereka? 
Eh..tentula tidak maksum..tp bila tiada benda yg diselindungkan, saling berkongsi dgn terus terang...tiadalah ruang utk sangsi itu timbul....Maknanya..kedua2 pihak kene main peranan masing2 yang mana ada a few lines and rules yg mereka perlu akur..barulah makmur...kan...

Sebagai seorang perempuan..aku pon tak gemar dgn tindakan sesetengah orang yg suka main terjah2 dan serang2...beb..ni bukan zaman barbarian hoccay..satu lagi..isu begini perlu dibincangkan secara dalaman dgn individu yg terlibat..cthnya..suami dgn isteri atau cik tunang dengan incik tunang dulu... tak kisahla sape pon yg disyakki berskandal.. x adil kiranya diserang pihak ketiga yg disyakki tu terlebih dulu..kot2 pasangan kita yg mulakan..tp..kalau yg disyakki pihak ketiga tu bleh pikir kesannya utk jangkamasa panjang..dia akan limitkan diri dia juga..sorg2 x jadi ...Ko ingat seronok sgt ke nak gaduh2 kalau xde mende..buat penat jek..putus2 kawan..muncung2 muka..negatif semua tuh...buat kedut muka jek...

Nak limit mcm mana?? Dunia skrg kan dunia tanpa sempadan...
Ehemm...jaringan komunikasi la ni mmg tanpa sempadan...perangai tu yg kene ada sempadan..tindak tanduk yg kene ada batasan...
Nak senang dan mudah..kita amik contoh yg selalu tunjuk mcm kat drama tv tu...senarionya..wife dia terbaca sms dlm henpon incik suami yg berbunyi "Nanti dah sampai rumah bg tau I ok"..kalau dibaca..hhmm..xde apa la sgt ayat tu kan...tp...bila pikir balik...apa pasal the husband perlu mintak report sampai mcm tu...?? and WHY that lady perlu dgn gigihnya mereply sms tersebut dgn memberitahu dimana lokasi dia..dah sampai ke belum, naik taxi ka, naik bas ka...naik beca ka..taxi pancit ka..betul tak?? Perlu ke??? So salah ke kalau the wife boleh question what the hell is happening here...betul tak?  Kalau aku la kan dlm situasi tu..jujur kata..sikit sebanyak akan tercuit jugak rasa curiga walaupun belum ada sekelumit pon rasa cemburu...kan... pekejadah nak cemburu....bukannya Aaron Aziz ka..Brad Pitt pon...cuma tertanya2 la.....Why la..Why??

Walaupun sekadar bersms ka..berwhatapp ka...kene la tgk time...kalau time x sesuai pon dok bertype2 henpon...mcm mana org x suspek ko berskandal..I repeat..suspek..bukan tuduh pon..disyakki aje..tp salah siapa?? kan??






P/S: Bukan niat nak kecikkan hati sesape bila entry ni ditype..cumanya aku rasa..ada pihak yg perlu jelas akan situasi itu..yg aku faham kan..kalau org tu betul2 ingat korg2 ni berskandal..dah lama dia direct call ko utk bincang, ajak jumpa utk slow talk..I repeat..utk slowtalk tau..bukan ajak main tarik2 rambut....tp xde kan...yg aku tau..dia bising2 dlm FB tu pon sbb dia nak approach pasangan dia sendiri....supaya pasangan dia tau perkara biasa yg di anggap'tidak ada apa2' itu sebenarnya not acceptable..biar diubah caranya supaya hal yg sama tidak berulang...bak kata org..sebelum jadi baik dicegah, sebelum terbuai2 lebih jauh..

Yg aku tahu, dia nak selesaikan secara sendiri tanpa melibatkan org lain..kan kita pernah berkawan..dia tahu kisah hidup, kisah cinta, kisah hazab dan keadaan sakit yg ko alami..Bila ditengok balik..mmg ada sedikit kelancangan bila ayat2 begitu dihamburkan dlm FB tu...hakikatnya pada waktu itu..dia sendiri rasa mcm kene tikam dari belakang dgn kawan sendiri ...dia naik tension sbb tak faham apa pasal kawan sendirik buat mcm nie...kalau dia rasa tergugat..awal2 sejak kes ko dgn sipolan sana sipolan sini, dia dah pesan dan canang supaya korg tu jgn berkawan..tp ada dia ckp?? Ada dia sekat?? Kalaula wujud perasan tergugat..xdenya dia nak tegur, salam dan bersembang masa jumpa.....walaupun x rapat..usia persahabatan tu bukannya kejap..pandangan peribadi aku..berat lagi nilai persahabatan itu berbanding perkara remeh2 ni...ada terpikir tak??





No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Happily married

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Usia perkongsian cerita kita...

PitaPata Cat tickers